Weer thuis

27 december 2016 - Leiderdorp, Nederland

Hallo allemaal,

Het avontuur in Jena is voorbij, inmiddels ben ik weer in Nederland en kan ik terugkijken op een mooie maand in Duitsland.

Mijn laatste dagen was ik vooral erg aan het uitkijken naar het moment dat Tom weer terug in Jena zou zijn om mij op te pikken.

Op woensdag heb ik nog een dag meegekeken bij de CT omdat de arts van de MRI te laat was. Dit was weer een beetje saai. ´s Avonds heb ik twee films gekeken bij de Bulgaarse student thuis en gevulde paprika met heel veel knoflook gegeten.

Op donderdag had ik mijn laatste volledige dag bij de radiologie. Ik kon gelukkig weer meekijken met de Nederlandse arts-assistent bij de neuro-MRI’s. Dit was wederom heel interessant en vooral de laatste casus die we bekeken was zo bijzonder dat ik zelfs nog dik 40 minuten langer ben gebleven dan eigenlijk hoeft! Dit was wel een hele mooie afsluiting. Vervolgens heb ik in de supermarkt papieren ontbijtzakjes gekocht en heb ik daarmee thuis zakjes kruidnootjes gemaakt om de volgende dag te kunnen trakteren aan mijn collega’s. Die avond heb ik voor het laatst afgesproken met de student die alles voor mij georganiseerd heeft. We hebben nog lekker Glühwein gedronken op de Weihnachtsmarkt en gekletst over de afgelopen maand. Ik heb haar een leuk Delfts blauw blik stroopwafels gegeven en ik kreeg van haar alvast mijn certificaat.

Vrijdag ging ik voor het laatst met de tram naar het ziekenhuis. Het was deze ochtend zo rustig bij de tramhalte dat ik zelfs even twijfelde of de tram nog wel op de normale tijden zou rijden. Gelukkig was dit wel zo en het was heerlijk leeg in de tram want iedereen had natuurlijk allang vakantie. ’s Ochtends heb ik als eerste gelijk mijn certificaat laten ondertekenen en stempelen door de Oberärztin. Voor haar had ik ook een Delfts blauw blik stroopwafels meegenomen, dat vond ze heel leuk. Ze vroeg zelfs nog om tips! (wat een contrast met de reumatologie afdeling!) Hierna heb ik als een echte sinterklaas al mijn zakjes kruidnoten uitgedeeld, de collega’s vonden het gelukkig heel leuk. Ik heb nog tot 11 uur meegekeken bij de neuro MRI’s maar ben daarna al naar huis gegaan want er gebeurde echt helemaal niets, de dag voor kerst. Thuis aangekomen heb ik eerst de finale van expeditie robinson gekeken en toen was Tom al aangekomen! Eerst natuurlijk even goed geknuffeld met Tom en daarna zijn we lekker gaan wandelen door Jena zodat ik alles nog even in me op kon nemen en nog wat foto’s kon maken. Bij de supermarkt hebben we lekkere snacks gekocht voor in de auto naar huis en in het winkelcentrum hebben we nog een Glühwein gedronken (de kerstmarkt was al weg). ’s Avonds hebben we heerlijk burgers en friet gegeten bij de populaire friettent ‘Fritz Mitte’. Daarna gingen we vroeg naar bed want we wilden zaterdag zo vroeg mogelijk vertrekken om zeker op tijd te zijn voor het kerstdiner.

Op zaterdag hebben we de laatste dingen ingepakt en zijn we om 7 uur weer naar Nederland vertrokken. De reis ging wederom heel voorspoedig en we hebben er maar 6 uurtjes over gedaan. Ik was heel blij om weer lekker thuis te komen in mijn eigen huis!

Al met al kijk ik terug op een mooie tijd in Jena en heb ik het enorm leuk gehad. Ook af en toe wat dipjes, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Wat ik in ieder geval in Jena geleerd heb is dat ik me niet alsmaar zoveel moet voorbereiden op alles.. Want ik probeerde me goed in te lezen (in het Duits) in de reumatologie, maar uiteindelijk belandde ik toch op een totaal andere afdeling en had ik er niets meer aan. Ik heb veel geleerd bij de radiologie afdeling wat zeker nog van pas gaat komen in mijn studie/carrière, dus daar ben ik in ieder geval heel blij mee.

Nu geniet ik lekker van een vrije week en volgende week begin ik weer bij de reumatologie in Leiden. Wat zal dat makkelijk zijn, alles in het Nederlands!

Ik vind het leuk dat jullie mijn verhalen zo gevolgd hebben!

Liefs,

Christine

1. Margriet:
    28 december 2016
    En wij vonden het leuk om jouw verhalen te volgen :) Welkom terug!