Ik ben in Jena!

27 november 2016 - Jena, Duitsland

Ik ben in Jena!

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels aangekomen in mijn huisje voor de komende maand in Jena! Vrijdagmiddag heb ik mijn koffer ingepakt, dat duurde wel wat langer dan verwacht en paste ook uiteraard niet, want ja, je moet nogal wat meenemen voor een maand… Uiteindelijk is het gelukt en zijn Tom en ik zaterdagochtend rond 9 uur vertrokken uit Leiderdorp.

De reis naar Jena ging super snel, we hebben totaal geen file gehad! Op sommige momenten was het in Duitsland zelfs zo rustig dat ik een foto wilde maken van de snelweg omdat ik in Nederland nog nooit een lege snelweg heb gezien! Het enige dat de rit een beetje belemmerde was dat het erg mistig was. Af en toe was het zicht echt nog hooguit 20 meter en moesten we dus voorzichtig rijden met mistlampen aan. Tom genoot erg van de snelwegen zonder snelheidslimiet en heeft zelfs de 170 km/u aangetikt toen we van een heuvel af reden. We waren echter nog een van de langzaamste auto’s op de weg! We werden alsnog met een noodvaart ingehaald door andere auto’s, ik denk dat die dik over de 200 km/u reden!! Het laatste stukje van de rit was heel mooi (en een beetje eng) door de heuvels, we konden Jena toen al zien liggen in het dal.

Rond 16.30 kwamen we aan bij mijn tijdelijke huisje. We konden gelukkig gratis parkeren! We werden ontvangen door een van mijn drie huisgenoten hier. We moesten helaas mijn zware koffer heel veel trappen optillen, maar dat lukte wel :) De huisgenoot die ik al ontmoet heb was erg aardig en heeft ons alles snel even laten zien. De kamer die ik hier heb is niet zo groot en niet echt heel gezellig, maar ik heb wel lekker een tweepersoonsbed, een bureau en een lege kledingkast waar ik alles in kwijt kan. Verder is er een grote badkamer met ligbad!!! En een prima keuken, zelfs met vaatwasser! Dus daar ben ik heel blij mee :) Al zal het wel even wennen zijn om met huisgenoten in een huis te wonen.

’s Avonds zijn Tom en ik even naar het centrum gelopen om bij de Aldi wat inkopen te doen. Ik heb Spätzle gekookt,  was heel lekker!  We zijn heel vroeg gaan slapen omdat we vet moe waren van de lange rit. Helaas kwamen we toen tot de conclusie dat ik alleen een eenpersoonsdekbed heb hier, dus dat was wel een beetje onhandig slapen..  Gelukkig heeft Tom wel redelijk goed geslapen, want die is op dit moment bezig met terug naar huis rijden! Afscheid nemen was natuurlijk even lastig en eerlijk gezegd heb ik op dit moment alleen maar heel veel heimwee, maar ik weet ook wel dat het wel leuker zal worden de komende dagen. Op dit moment zit ik alleen op mijn kamer. Ik heb mijn koffer zoveel mogelijk uitgepakt en al mijn spullen een beetje netjes opgeruimd. Vanmiddag heb ik afgesproken met de studente die hier veel voor mij geregeld heeft, ik heb voor haar een chocolade letter meegenomen :) Ook heb ik hier in de keuken een schaaltje strooigoed en taaitaai neergezet, ik moet natuurlijk nog wel een beetje Sinterklaas vieren hier!

Morgen zal mijn eerste dag bij de reumatologie zijn hier in Jena. Ik vind het erg spannend, maar heb er ook wel veel zin in! Dan ben ik tenminste lekker bezig! Morgenavond gaan we met het uitwisselingsteam die deze stage organiseerden uiteten bij de Mexicaan hier, daar verheug ik me ook al op!

Binnenkort dus meer over hoe alles hier gaat!

Liefs,

Christine

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet:
    27 november 2016
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen :) Veel succes (en plezier natuurlijk) morgen!
    Liefs