Mijn eerste week in Jena

4 december 2016 - Jena, Duitsland

Hallo iedereen!

Ik heb inmiddels mijn eerste week hier in Jena achter de rug en heb al heel veel meegemaakt hier.

Afgelopen maandag had ik mijn eerste dag van de stage bij de reumatologie hier. Ik moest om 6 uur opstaan om vervolgens met de S-Bahn naar het ziekenhuis te gaan. Een studente van het uitwisselingsteam is met me meegegaan en heeft me laten zien waar de kledingautomaat en de afdeling zijn. Het ziekenhuis is echter zo onoverzichtelijk, dat ik dat gelijk weer was vergeten.. Gelijk op mijn eerste dag merkte ik al grote verschillen tussen Nederland en Duitsland. Ten eerste gingen ze er vanuit dat ik wel bloed zou afnemen, dat is voor Duitse studenten heel normaal, maar als Nederlandse student mag ik dat nog niet, dus dat was gelijk al een onhandig punt. Verder hing er ook helemaal geen positieve sfeer, zoals verwacht is de hiërarchie hier heel belangrijk en als student moet je je daarom maar gedeisd houden. Richting de patiënten was er naar mijn mening ook weinig vriendelijkheid en empathie. Alsnog ging ik wel met een goed gevoel terug naar huis en ik begon me toen ook al een beetje thuis te voelen in Jena. ’s Avonds ben ik met het uitwisselingsteam uiteten geweest bij de Mexicaan hier, dat was heel gezellig! Ik heb alleen wel moeite om het Duits goed te verstaan als ze onderling gaan praten en met de omgevingsgeluiden van een druk restaurant.

Op dinsdag had ik mijn tweede dag op de stage waarbij ik gelijk helemaal zelfstandig twee patiënten moest opnemen. Dat wil zeggen: anamnese en lichamelijk onderzoek in het Duits, de bevindingen uitschrijven in de ontslagbrief en aan het einde van de dag de patiënt ‘vorstellen’ (overdragen) aan de arts. Opzich ging dit wel, maar ik vond het zelf wel een beetje onverantwoord dat ik dat als onervaren student moest doen en dan ook nog in een vreemde taal. Aan het eind van de dag heb ik een aanvaring gehad met de ‘Oberarzt’ over het bloed afnemen. Hij was heel boos dat ik zei dat ik dat vanuit Nederland niet mocht doen, dus stelde hij me voor een keuze: of ik zou gewoon bloed leren afnemen hier, of ik zeg dat ik niet bloed wil afnemen maar dan krijg ik een slechte beoordeling. Nou zou ik voor het laatste kiezen, omdat ik toch geen beoordeling nodig heb omdat dit een vrijwillige extra stage is. Ik ging die middag vrij chagrijnig naar huis, want ik had niet eens de kans gehad om te lunchen! Op dinsdagavond ben ik met iemand van het uitwisselingsteam meegegaan naar een ‘Stammtisch’ avond van de internationale studenten hier. Ik heb toen een Bulgaars meisje leren kennen die hier nu 3 jaar studeert.

Op woensdag had ik mijn derde dag op de stage, die verliep eigenlijk vrij rustig. Ik heb weer zelfstandig een patiënt opgenomen en ik had ook het gevoel dat de arts wel tevreden was. Ik heb toen ook best gezellig gekletst met een van de arts-assistenten tijdens de lunch. Ik heb de ‘Oberarzt’ die dag weer gezien maar gewoon gedaan alsof er niets aan de hand was, ik wilde er niet over beginnen als hij dat ook niet zou doen. ‘Just smile and wave..’ Op woensdagavond ben ik met een studente van het uitwisselingsteam bij de mensa in het centrum gaan eten. Dat kost gewoon maar 1,50 euro voor avondeten! Daarna zijn we met een vriend van haar naar een politieke voordracht geweest. Ik kon het gelukkig best goed verstaan! Maar het was wel een beetje te filosofisch naar mijn smaak..

Donderdag was zeker de meest interessante dag van deze week. Ik ben vol goede moed weer vroeg opgestaan en naar het ziekenhuis gegaan. Eenmaal daar aangekomen werd ik na ongeveer 5 minuten al bij de ‘Oberarzt’ geroepen. Die kwam met het nieuws dat hij vond dat ik niet genoeg kennis en ervaring had en dat ik maar terug naar Nederland moest gaan om eerst nog eens een boek over interne geneeskunde te lezen. Hij had het stagecontract al opgezegd en heeft me dus naar huis gestuurd. Eigenlijk was ik vooral heel erg opgelucht dat ik niet meer terug naar die afdeling hoefde, maar ik was ook heel boos over hoe respectloos er tegen mij werd gedaan.. ook al begreep ik de redenen wel. Die hele dag heb ik in mijn kamer in bed gelegen, ik was inmiddels ook heel moe van de eerste drie dagen. ’s Avonds ben ik met een aantal studenten naar de ‘Weihnachtsmarkt’ geweest om ‘Glühwein’ te drinken, dat had me weer opgevrolijkt!

Op vrijdagochtend kreeg ik gelukkig een bericht dat er waarschijnlijk een nieuwe stageplek voor mij is gevonden voor de laatste drie weken. Dit keer bij de radiologie, omdat die artsen wat meer tijd hebben en ik daar sowieso geen invasieve dingen zou hoeven doen. De ‘Oberärztin’ was er aan de telefoon al mee akkoord gegaan dat het een observerende stage is en dat ik nog maar weinig voorkennis heb. Ik moest haar toen nog even een mail sturen om mezelf voor te stellen en mijn CV te sturen, daarin heb ik ook benadrukt hoe belangrijk het is dat zij er mee akkoord gaat dat het een observerende stage is. Ik heb aanstaande maandag om 11.30 een afspraak met de ‘Oberärztin’ om kennis te maken en alles te regelen, dus dat is heel fijn! Dan kunnen we tenminste de verwachtingen goed afstemmen. Vrijdagmiddag ben ik lekker gaan winkelen in de winkelcentra hier in Jena. Ik ben alleen wel vrij vroeg weer terug gegaan omdat er blijkbaar een demonstratie van rechts extremisten zou zijn, omdat Angela Merkel die avond in Jena zou zijn. Nou.. ik heb in mijn leven nog nooit zoveel politie bij elkaar gezien! Ik denk wel 50 ME busjes in een straat.. Uiteindelijk heb ik er echt helemaal niets van gemerkt en viel het volgens mij ook wel mee. ’s Avonds heb ik in bed Expeditie Robinson gekeken (op youtube, want RTL gemist doet het hier niet).

Gisteren (zaterdag) ben ik ’s ochtends weer even gaan winkelen en een beetje rondstruinen door het centrum. ’s Middags heb ik met een studente die een paar huizen verderop woont alvast inkopen gedaan voor vandaag, want vandaag gaan we typisch Duitse ‘Weihnachts Plätzchen’ (kerstkoekjes) bakken. Daarna ben ik nog even naar de stad gegaan en heb ik mijn eerste bratwürst gegeten sinds ik hier ben. Ook ben ik op de Jentower geweest, de 30ste verdieping ofzoiets.. prachtig uitzicht! ’s Avonds ben ik met twee Bulgaarse studenten naar een  ‘Kultur- und Spendeabend’ voor Indonesië geweest. We kregen voor twee euro lekker indonesisch eten en allerlei traditionele dans en zang, was echt heel leuk! De opbrengst gaat naar een stichting die meer boeken voor de kinderen in Indonesië wil kopen. Daarna hebben we nog ‘Glühwein’ op de  ‘Weihnachtsmarkt’ gedronken en zijn we nog naar de Wagnergasse geweest (de uitgaansstraat hier) voor witbier met bananen smaak, dat is blijkbaar ook typisch Duits.

Vanochtend heb ik een rustig ochtendje en ga ik dus straks koekjes bakken. Al met al heb ik het hier onwijs naar mijn zin en ben ik ook heel blij dat er een nieuwe stageplek is gevonden zodat ik hier nog kan blijven! Jena is een super gezellige en leuke stad en alle studenten hier zijn onwijs lief en nemen me meteen overal mee naar toe, ik hoef echt geen moment alleen te zijn hier! Aan de andere kant tel ik wel de dagen af totdat Tom me weer komt halen hier, nog 19 dagen!

Aankomende week dus weer een totaal nieuwe stage, dus ik ben benieuwd!

Fijne sinterklaas! En ‘schönes 2. Advent’ (dat zeggen ze hier allemaal)

Liefs,

Christine

1. Margriet:
    5 december 2016
    Wat een nare vent, die Oberarzt! Gelukkig is er nog een andere stage voor je gevonden! Liefs