Halverwege

12 december 2016 - Jena, Duitsland

Hallo Leute!

Op dit moment ben ik iets over de helft van mijn tijd hier in Jena en heb ik afgelopen week alweer een hele hoop meegemaakt.

Afgelopen maandag heb ik kennis gemaakt met de ´Oberärztin’ van de radiologie. Ze was heel vriendelijk en heeft me een rondleiding gegeven over de afdeling. Ook hebben we een planning gemaakt voor de drie weken: de eerste week heb ik meegelopen bij de röntgen, deze week loop ik mee bij CT en de laatste week bij MRI. Helaas voelde ik me de rest van de maandag nogal rot, ik had plotseling heel veel heimwee en was heel zenuwachtig voor de stage. Inmiddels heb ik in de gate dat ik gewoon iedere week één jankdag heb en de rest van de tijd vind ik het alleen maar leuk.

Op dinsdag had ik mijn eerste dag bij de radiologie en werd ik al gelijk bij de ochtendbespreking door de chef van de afdeling voorgesteld aan alle artsen, wat een verschil met de reumatologie! Ik heb die dag meegekeken met de arts-assistenten en geleerd om een thorax foto te beoordelen. Ook heb ik met een loodschort om (dit houdt de röntgenstraling tegen) meegekeken bij een ‘slikfilmpje’. ’s Avonds heb ik met twee studenten hier sinterklaas gevierd, maar wel vooral op z’n Duits. We hebben Glühwein gedronken en lebkuchen en kruidnoten gegeten, heel gezellig maar ik was wel kapot van de eerste dag bij de radiologie.

Woensdag heb ik weer een hele dag meegekeken en röntgenfoto’s beoordeeld, heel leerzaam! ’s Avonds ben ik ‘ins Kino’ gegaan met een Bulgaarse student die ik vorige week had leren kennen. We zijn naar Doctor Strange geweest, uiteraard in het Duits nagesynchroniseerd, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo storend. Ik was wederom super moe (ik moet elke ochtend om 6 uur op..) dus ik viel aan het eind eigenlijk bijna in slaap! Maar er was dan ook al 40 minuten aan reclame voorafgaand aan de film, dus het duurde wel heel lang!

Donderdag heb ik wederom een hele dag röntgenfoto’s beoordeeld, inmiddels deden we het zo dat ik steeds volgens een vaste volgorde beschreef wat ik zag op de foto en de arts-assistent het dan in goed Duits opschreef. Eigenlijk is röntgenfoto’s gewoon zoek-de-verschillen, want je kijkt vooral naar de verschillen tussen een eerdere foto en de huidige foto. ’s Avonds ging ik naar de typisch Duitse ‘Feuerzangenbowle’, we gingen de film kijken in de grootste collegezaal (zwart-wit, uit 1944) en dronken  Feuerzangenbowle (smaakt gewoon naar Glühwein, maar dat mag ik niet zeggen). Dit was echt ontzettend grappig, ten eerste omdat de film heel grappig was en ten tweede omdat er iedere keer als er ‘Pfeiffer’ gezegd wordt (naam van de hoofdpersoon) gedronken moet worden en de hele zaal dus heel hard PFEIFFER! roept. Dit was echt een super leuke avond maar ik lag helaas wel pas tegen twaalf uur in bed, dus had wel erg weinig slaap..

Vrijdag was ik dus erg moe en brak. Ik zag toen net voor m’n neus de S-Bahn wegrijden en betrapte mezelf er toen op dat ik in het Duits gescholden heb! Ik begin hier echt in te burgeren.. Wederom een hele dag röntgenfoto’s beoordeeld. Onderweg naar huis heb ik een patatje met truffelmayo gehaald bij ‘Fritz Mitte’, ik had namelijk van iedereen te horen gekregen dat ik dat echt een keer moest proberen en dat die snackbar zo populair is dat er echt altijd een rij staat. Het was inderdaad heel lekker, maar ik voelde me ook wel heel Nederlands met m’n patatje met! ’s Avonds ben ik naar een avond van de Erasmus uitwisselingsstudenten geweest die iedere vrijdag avond bij elkaar komen om een Russisch spelletje te spelen dat een beetje op het Nederlandse weerwolven lijkt. Dat was wel heel leuk en het laatste spel heb ik ook gewonnen, maar de Russische studenten waren wel een beetje erg arrogant en gingen ook onderling Russisch praten, dus dat vond ik wat minder leuk.

Zaterdagochtend heb ik lekker uitgeslapen, al is dat hier in huis wel een beetje lastig omdat mijn huisgenoten echt iedere dag heel vroeg al actief zijn. Ik heb boodschappen gedaan en daarna ben ik met een aantal studenten van het uitwisselingsteam naar Erfurt gegaan met de trein om daar de kerstmarkt te bezoeken. Het was helaas echt super druk op de kerstmarkt, dus we hebben niet echt kunnen rond kijken. Alsnog was het wel een heel leuk uitje.

Zondag heb ik wederom uitgeslapen en lekker uitgebreid ontbeten en gedoucht. Daarna wilde ik eens op de website van de Deutsche Bahn kijken, om te checken of er niets verandert is wat betreft de trein die ik aanstaande vrijdag neem naar Hannover. Toen kwam ik er echter achter dat de trein waarvoor ik voor (potverdorie) 100 euro een ticket heb gekocht (wel inclusie terugweg hoor) helemaal niet meer bestaat in de reisplanner, dus ik schrok me een ongeluk.. Mijn ticket is namelijk met ‘Zugbindung’, dat wil zeggen dat ik dus specifiek die trein die op mijn ticket staat moet hebben, anders is mijn ticket niet geldig. Ik was gelijk helemaal in de stress en had daardoor weer een jankdag.. Gelukkig ging ik ’s middags nog bowlen met diezelfde Bulgaarse student en dat heeft me gelukkig weer opgevrolijkt, ondanks dat ik alleen maar verloren heb. ’s Avonds hebben we nog bij ‘Fritz Mitte’ in de stad echt een heerlijke cheese burger gegeten met frietjes. Daarna heb ik thuis nog lekker lang gebeld met Tom :)

Vannacht had ik echt vet slecht geslapen dus het was een beetje een zware dag vandaag. Ik zou vandaag meekijken bij de angiografie omdat daar iedere maandag Port-A-Cath’s worden geplaatst, daarbij maken ze ook gebruik van röntgen doorlichting om te bepalen of hij goed gepositioneerd is. Dus daar stond ik in een loodschort, met steriele jas, mondkapje en haarnetje.. En toen begon ik plotseling als een malle te zweten en werd ik super duizelig.. Dus mijn dag bij de angiografie heeft niet erg lang geduurd omdat ik bijna knock-out was gegaan. Ik heb het daarna wel nog een keer geprobeerd bij een onderzoek (en ballondilatatie) van de beenslagader, toen ging het wel beter maar ik werd als nog duizelig en misselijk dus heb ik het maar opgegeven. De rest van de dag heb ik meegekeken bij de röntgen doorlichting voor slikfilmpjes en het plaatsen van katheters, dat was iets beter te doen. Ik ben vandaag (stiekem) een uurtje eerder naar huis gegaan en ben toen langs het treinstation gegaan om eens bij de balie na te vragen hoe het nou met de trein naar Hannover zit. Blijkbaar zijn er werkzaamheden aankomend weekend en daardoor moet ik een extra keer overstappen en duurt mijn reis op de heenweg een halfuur langer en op de terugweg zelfs een uur langer. Eigenlijk wel heel erg stom, want ik had juist extra betaald voor de aller snelste verbinding en nu ben ik alsnog veel langer onderweg.. Maar ik ben wel heel blij dat ik nu duidelijkheid heb over de trein en dat dat gewoon allemaal goed komt.

Morgen ga ik beginnen bij de CT, dus ga ik weer iets heel nieuws leren. Morgenavond ga ik weer ‘ins Kino’ en donderdagavond ga ik naar een soort kerstgala van de geneeskunde studenten hier, heel veel zin in! Vrijdag t/m zondag ben ik in Hannover om een vriend te bezoeken die ik afgelopen zomer bij EMSOC heb leren kennen, daar kijk ook enorm naar uit. Veel leuks in het vooruitzicht dus! En het einde is ook alweer in zicht.

Liefs,

Christine

1. Margriet:
    13 december 2016
    Mijn vader is radioloog en die zei dat vroeger ook altijd toen ik een klein meisje was: papa doet aan zoek-de-verschillen voor z'n werk!