Bijna klaar!

20 december 2016 - Jena, Duitsland

Hallo lieve mensen,

Inmiddels zit mijn avontuur er hier in Jena bijna op. Daarom vandaag weer een update van de afgelopen tijd.

Vorige week dinsdag had ik mijn eerste dag bij de CT. Ik heb meegekeken bij het beoordelen, maar zat tegelijkertijd ook naast de CT scanner dus dat was wel erg chaotisch en druk. Helaas waren er deze week alleen arts-assistenten bij de CT die nog niet zo veel ervaring hadden en die dus zelf nog veel moesten uitzoeken en me niet zoveel konden uitleggen. Op dinsdagavond ben ik weer naar de bioscoop geweest, dit keer naar de film ‘Sully’ over de vliegtuiglanding/crash in de Hudson rivier. Hele goede film! Uiteraard wel weer nagesynchroniseerd in het Duits. Dit keer hadden we, heel verstandig, de reclame gewoon geskipt.

Woensdag heb ik weer meegekeken bij de CT en verder een vrij avondje gehad om even bij te komen.

Donderdag heb ik een kort dagje meegekeken bij de CT. Ik ging vroeg naar huis omdat ’s avonds het Klinikerball was. Dat is een gala voor medisch studenten en artsen en wordt ieder jaar georganiseerd door de studenten in het 9e semester (omdat zij daarna gaan beginnen met hun praktische jaar en dus bijna klaar zijn). Toevallig zijn de studenten die ik hier heb leren kennen ook de studenten die dit jaar het gala hebben georganiseerd, dus werd ik ook uitgenodigd. Gelukkig had ik eraan gedacht om een jurk en hakken vanuit Nederland mee te nemen, voor het geval het nodig mocht zijn. Het was ook erg fijn om me eindelijk weer eens mooi aan te kleden, aangezien de kleding die ik in het ziekenhuis moet dragen nou niet echt heel charmant is.. Om 19 uur namen we de tram richting Sparkasse-Arena, hiervoor moest ik eerst 20 minuten op hakken over kasseien straatjes lopen naar de halte. In de arena stonden lange tafels waaraan alle gasten plaats moesten nemen en was een groot podium. Het begon met een programma van dik twee uur met grappige filmpjes, dans, zang en nog veel meer. Dit was super leuk, ondanks dat ik waarschijnlijk de helft van de grapjes niet eens begrepen heb. Hierna kwam er een bigband en daarna zou er nog een afterparty zijn. Ik vond het een beetje saai nadat het programma afgelopen was, omdat ik natuurlijk bijna niemand kende en iedereen heel druk met elkaar was.. Dus ben vrij vroeg naar huis gegaan, ook omdat ik de volgende dag weer vroeg op moest staan. Ook rijdt de nachttram in Jena alleen tot 00.30 en daarna pas weer vanaf 3.50, dus je moet snel beslissen hoe laat je naar huis wil gaan.

Op vrijdag stond ik vroeg op om naar Hannover te gaan voor een weekend. Ik moest eerst nog snel boodschappen doen voor zondag en maandag, omdat echt letterlijk ALLE winkels hier dicht zijn op zondag. Vervolgens nam ik om 11 uur de trein. Alles ging gelukkig heel voorspoedig en ik kwam netjes op tijd om 15 uur aan in Hannover. Daar kwam Duitse Alex mij van het station ophalen. We hebben toen samen Finse Alex van het vliegveld gehaald. We hebben toen gelijk een Glühwein op de Weihnachtsmarkt gedronken. Daarna hebben we ‘Abendbrot’ gegeten en zijn we naar een poolcafé gegaan waar we na lang wachten uiteindelijk drie potjes hebben gespeeld. Alle drie met dezelfde uitslag: 1. Duitse Alex, 2. Ik en 3. Finse Alex. Daarna hebben we thuis nog wat gesnackt en zijn we snel gaan slapen, het was inmiddels al half drie ’s nachts.

Op zaterdag hebben we lekker lang uitgeslapen en gingen de twee Alexen broodjes halen bij de bakker terwijl ik rustig kon douchen. Ik heb alleen maar nutella gegeten! Zo lekker! Daarna gingen we de deur uit voor een rondleiding door Hannover. In Hannover is op straat een rode lijn geverfd die langs alle toeristische highlights leidt, dus die hebben we grotendeels gevolgd, met Duitse Alex als gids. Tussendoor zijn we uiteraard bij de Weihnachtsmarkt gestopt voor Glühwein en een broodje met ‘Bratwürstchen’ en ‘Sauerkraut’. ’s Avonds zijn we naar een concert geweest van het kamerkoor waar Duitse Alex ook sinds twee weken lid van is. Dat was heel erg mooi! Daarna hebben we boodschappen gedaan om zelf thuis hamburgers te maken, die waren heel lekker geworden. Hierna hebben we nog geskyped met een andere EMSOC deelnemer uit Nederland en hebben we nog spelletjes gespeeld.

Op zondag moesten we helaas nog relatief vroeg opstaan omdat Finse Alex alweer om 13 uur het vliegtuig moest nemen. Duitse Alex en ik hebben daarom in twee etappes ontbeten; voor en na dat we Finse Alex hadden weggebracht. Hierna zijn we gaan fietsen naar de universiteit want dat is ook een heel mooi gebouw. We hebben hier even binnen gekeken en zijn daarna met een leuke omweg weer terug naar huis gefietst. We hebben zeker wel anderhalf uur gefietst, dus ik was aardig moe daarna! Toen hebben we nog twee extra hamburgers klaargemaakt, zodat ik die kon meenemen in de trein en toen moest ik helaas al weer terug in de trein naar Jena. Dit maakte me een beetje verdrietig omdat ik ineens echt helemaal geen zin meer had in de laatste week stage.. Gelukkig wist ik ook wel dat dit weer dezelfde dipdag was als ik al iedere week heb gehad en dat ik me de volgende dag alweer beter zou voelen.

Gister (maandag) was het weer even zwaar om weer om 6 uur op te staan. Ik heb mijn laatste dagje bij de CT meegekeken, dat was wel weer leuk. Ik kon nu gelukkig meekijken met een arts-assistent die iets meer kon uitleggen. Plotseling moest ik (afzonderlijk van elkaar) nog met twee studenten van het uitwisselingsteam afspreken omdat ze handtekeningen nodig hadden van mij om de afrekening van het afgelopen jaar te kunnen maken. Hierna ben ik ’s avonds uiteten geweest bij het Mexicaanse restaurant hier in Jena. Het mooie is dat ik daar ook op mijn eerste maandag heb gegeten, dus de cirkel is rond! Ik heb ook exact hetzelfde gegeten en het was weer heel lekker.

Vandaag was mijn eerste dag bij de MRI. Dat was heel leuk want er is een arts-assistent die in Nederland op school heeft gezeten en gestudeerd heeft, dus daarmee kon ik lekker makkelijk Nederlands praten. Hij is in opleiding tot neuroloog en daarom doet hij nu een halfjaar de neuro MRIs bij de radiologie. Dit was zeker de meest leerzame en leuke dag van mijn stage tot nu toe! Vanavond zou ik eigenlijk naar het theater gaan in Weimar, maar helaas zag ik net op de website dat het uitverkocht is, dus dat gaat niet meer lukken.

Deze week heb ik nog 2,5 dag stage en daarna is het klaar. Helaas is de Nederlandse arts er niet morgen, maar donderdag weer wel. Dus dit wordt zeker nog een leuke week! Donderdag heb ik voor het laatst afgesproken op de Weihnachtsmarkt met de student die mij deze maand begeleidt heeft. Zaterdag rijden we weer naar huis! Dus de volgende en laatste update schrijf ik denk ik vanuit huis!

Ik ga nog genieten van mijn laatste dagen in het mooie Jena! Maar tel ook de dagen af tot ik lekker vakantie heb en weer thuis ben!

Liefs,

Christine